cover
Contact Name
Prananda Anugrah
Contact Email
jurnalbelantika@gmail.com
Phone
+6281555764640
Journal Mail Official
jurnalbelantika@gmail.com
Editorial Address
Jl. Jembawan 2, 4B/23 Sawojajar 2 Malang, Jawa Timur-65145, Indonesia
Location
Kab. malang,
Jawa timur
INDONESIA
Belantika Pendidikan
Published by Kayon Media
ISSN : -     EISSN : 27209601     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
Research topics of interest include, but are not limited to: Educational Technology Educational Management Gudance and Counseling Non Formal Education Indonesian Language Education English Language Education Biology Education Mathematics Education Chemistry Education Geography Education Vocational Education Economics Education Primary Education Physics Education Business and Management Education Sport Education Language Teaching Arabic Language Teaching Fine Art Teaching Accounting Economics Sciences History Education Civic (law, constitution) Education Education in general
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 1 (2019)" : 5 Documents clear
Peningkatan Penguasaan Konsep Biologi Siswa Menggunakan Strategi Kooperatif Stad Jahidin Jahidin
Belantika Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Kayon Media

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (78.076 KB) | DOI: 10.47213/bp.v2i1.27

Abstract

Improvement of learning quality has being encouraged through innovative learning methods, such as utilization of learning strategy to encourage the students to become learning center and self-regulated learning. To obtain these objectives, quasi-experimental design pretest-post-test non-equivalent control group design with 3x2 factorial unit treatment was applied. The results showed that the applied learning strategies affects concept of biology mastery. However there was no effect to the metacognition skills.Peningkatan kualitas pembelajaran terus digalakkan melalui upaya pembelajaran yang inovatif. Implementasi pembelajaran inovatif dapat dilakukan dengan berbagai cara, diantaranya adalah penggunaan strategi pembelajaran untuk mendorong siswa menjadi pusat belajar dan self-regulated learning. Untuk mencapai tujuan tersebut, dalam penelitian ini digunakan rancangan penelitian quasi eksperimen pretest-posttest nonequivalent control group design dengan unit perlakuan 3x2 faktorial. Hasil penelitian menunjukkan ada perbedaan penguasaan konsep biologi siswa pada ketiga strategi pembelajaran, akan tetapi tidak menunjukkan adanya perbedaan keterampilan metakognisi.
Pengaruh Strategi Pembelajaran (Kooperatif Model STAD dan Konvensional) terhadap Perolehan Belajar IPA Fisika Siswa Kelas IX yang Memiliki Tingkat Perkembangan Kognitif yang Berbeda Marungkil Pasaribu
Belantika Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Kayon Media

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (142.775 KB) | DOI: 10.47213/bp.v2i1.28

Abstract

The purpose of the studies are to examine significance of the difference in learning outcomes between students group treats by implementation of cooperative learning strategies and conventional learning strategies learning in science physics. In order to obtain the above purpose, quasi experiment was applied to students. The factorial 2x4 with non-equivalent control group design was employed to test mean scores. Based on the data analysis, the findings there was a significant difference on students learning outcome in physics between the class treated by cooperative learning strategies STAD and conventional strategies.Penelitian ini bertujuan untuk menguji signifikansi perbedaan hasil belajar IPA Fisika antara kelompok belajar yang diberi perlakuan dengan strategi pembelajaran kooperatif model STAD dan strategi pembelajaran konvensional. Untuk mencapai tujuan tersebut, dilakukan penelitian kuasi eksperimen pada siswa. Eksperimen menggunakan rancangan factorial 2 x 4 dengan versi disain faktorial non equivalen control group. Berdasarkan analisis data ditemukan ada perbedaan yang signifikan pada perolehan belajar IPA fisika antara kelas yang diberi perlakuan dengan strategi pembelajaran kooperatif dengan model STAD dan kelas yang diberi perlakuan dengan strategi pembelajaran konvensional.
Pengaruh Integrasi Pembelajaran Kooperatif Model Learning Together dan Pemecahan Masalah Kimia dengan Teknik Pathway terhadap Pemahaman Konseptual dan Algoritmik Kimia Muntari Muntari
Belantika Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Kayon Media

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (83.767 KB) | DOI: 10.47213/bp.v2i1.29

Abstract

The purposes of the study to examine the effect of implementation of instructional strategy through LT model of cooperative learning and through direct instruction to student’s conceptual and algorithmic understanding, The study used quasi experiment which was pretest-posttest nonequivalent control group design was selected with two factor 2 x 2 version measurement technique. The results of the study were as follow: (1) there was no difference in the student’s conceptual understanding between group of student employed with LT model of cooperative learning strategy and group of student employed with direct instruction (F = 2,177, p = 0,142 0,05); (2) the difference in the student’s.Penelitian bertujuan untuk menguji pengaruh penerapan strategi pembelajaran yang dilakukan secara kooperatif model LT dan melalui pembelajaran langsung terhadap pemahaman konseptual dan algoritmik siswa, Penelitian menerapkan eksperimen semu (quasi experiment) di mana rancangan pretest-posttest nonequivalent control group digunakan dengan teknik pengukuran dua faktor versi 2 x 2. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) tidak ada perbedaan dalam pemahaman konseptual antara kelompok siswa yang belajar dengan menerapkan strategi pembelajaran kooperatif dan kelompok siswa yang belajar dengan menerapkan strategi pembelajaran langsung (F = 2,177, p = 0,142 0,05).
Implementasi Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Dipadu dengan Strategi Belajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Aktivitas, Kemampuan Berpikir Kritis, dan Hasil Belajar Biologi Siswa Fathiyah Fathiyah
Belantika Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Kayon Media

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (218.273 KB) | DOI: 10.47213/bp.v2i1.30

Abstract

The purpose of this research is to know if the implementation of problem based learning is combined with mapping concept strategy can improve activities, ability of critical thinking, and biology achievement of students grade VII A of States Junior High School 1 Singosari district Malang. Kind of research is Classroom Action Research (CAR) with quality approach in two cycles. Every cycle consists of action planning, carrying out and observing action, and reflection. The result of research shows the percentage of students activity in implementation of problem based learning is combined mapping concept increase from 83.16% in cycle I to be 97.27% in cycle II. The percentage of students activity when making mapping concept increase from 63.17% in cycle I to be 92.00% in cycle II. The score average of critical thinking ability increase from 2.58 in cycle I to be 3.3 8 in cycle II.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penerapan pembelajaran berdasarkan masalah (PBM) yang dipadu strategi belajar peta konsep dapat meningkatkan aktivitas, kemampuan berpikir kritis, dan hasil belajar biologi siswa kelas VII A SMP Negeri 1 Singosari Kabupaten Malang. Jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas dengan pendekatan kualitatif dalam dua siklus. Setiap siklus meliputi kegiatan perencanaan tindakan, pelaksanaan dan pengamatan tindakan, dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persentase aktivitas siswa pada saat penerapan pembelajaran masalah dipadu peta konsep meningkat dari 83,16% pada siklus I menjadi 97,27% pada siklus II. Persentase aktivitas siswa pada saat membuat peta konsep meningkat dari 63,17% pada siklus I menjadi 92,00% pada siklus II. Rata-rata skor kemampuan berpikir kritis meningkat dari 2,58 pada siklus I menjadi 3,3 pada siklus II.
Keefektifan Model Pembelajaran Inkuiri Terbuka dan Learning Cycle dalam Meningkatkan Kualitas Proses dan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X Sma Negeri 3 Bontang Imam Solihin
Belantika Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Kayon Media

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (160.987 KB) | DOI: 10.47213/bp.v2i1.26

Abstract

This study aimed to determine the effectiveness of the open inquiry method and learning cycle learning model in improving the processes quality and results of chemistry learning and higher order thinking skills of students on the material of non-electrolyte and electrolytes solutions. This research used factorial 2 x 2 experimental designs. The research totaling 132 students with a sample selected using cluster random sampling technique. The sample consisted of 66 students, divided into two groups of classes. The result of this study showed the implementation of open inquiry and learning cycle model, capable of improving the quality of the learning process, understanding concepts, and also scientific student’s, there was no significance among open inquiry learning model versus learning cycle in improving students learning result.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan model inkuiri terbuka dan model pembelajaran LC 5E dalam meningkatkan kualitas proses dan hasil belajar kimia serta kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa pada materi larutan elektrolit dan non-elektrolit. Penelitian ini mengunakan desain eksperimen faktorial 2 × 2. Populasi penelitian yang berjumlah 132 siswa dengan sampel yang dipilih menggunakan teknik cluster random sampling. Sampel terdiri atas 66 siswa yang terbagi dalam dua kelompok kelas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model inkuiri terbuka dan model pembelajaran LC 5E, mampu meningkatkan kualitas proses pembelajaran, pemahaman konsep dan keterampilan proses serta sikap ilmiah siswa, tidak terdapat perbedaan keefektifan yang signifikan antara model inkuiri terbuka dan LC 5E dalam meningkatkan hasil belajar kimia siswa.

Page 1 of 1 | Total Record : 5